Σαν... βόμβα «έσκασε» η είδηση πως η σύμβαση μεταφοράς των μαθητών μεταξύ του Δήμου Βέροιας και των ΚΤΕΛ Ημαθίας (Αστικών – Υπεραστικών), απορρίφθηκε από το Ελεγκτικό Συνέδριο και πως ο Δήμος εξουσιοδότησε το νομικό του σύμβουλο να προβεί σε ένσταση.
Σύμφωνα με όσα δήλωσε κατά τη διάρκεια συνεδρίασης της Οικονομικής Επιτροπής του Δήμου, η αντιδήμαρχος Οικονομικών κ. Αρχοντάκη, το Ελεγκτικό Συνέδριο δεν ενέκρινε τη σύμβαση για τη μεταφορά των μαθητών από τα ΚΤΕΛ και τα Αστικά για το σχολικό έτος 2011-12. Γι αυτό το λόγο το σώμα ενέκρινε την εξουσιοδότηση του δικηγόρου του Δήμου κ. Παπαστεργίου, ο οποίος θα καταθέσει αίτηση ανάκλησης, στο αρμόδιο τμήμα του Ελεγκτικού Συνεδρίου
Σύμφωνα με όσα ειπώθηκαν στη συνεδρίαση και αφού ζητήθηκαν εξηγήσεις από τους κ.κ. Νεστορόπουλο, Τσιούντα και Δάσκαλο η κ. Αρχοντάκη τόνισε πως υπάρχουν συγκεκριμένοι λόγοι, τους οποίους διάβασε στη συνέχεια ο αντιδήμαρχος κ. Βοργιαζίδης, με τους οποίους δηλώνεται ρητά πως δεν τηρήθηκε ο προσυμβατικός έλεγχος για τη μεταφορά των μαθητών.
«Στον αέρα» η σύμβαση
Από τα μέλη της επιτροπής εκφράστηκαν φόβοι πως αν δεν πληρωθούν τα ΚΤΕΛ (Υπεραστικά και Αστικά) τότε θα υπάρξει άμεσος κίνδυνος να σταματήσει η μεταφορά των μαθητών. Γι αυτό το λόγο θα γίνει ένσταση από το Δήμο, η οποία όμως θα απαντηθεί μετά από ένα μήνα (ίσως και περισσότερο), ενώ αν η ένσταση απορριφθεί τότε πρέπει να γίνει νέα σύμβαση από την αρχή. Με άλλα λόγια, η σύμβαση μεταφοράς των μαθητών αυτή τη στιγμή είναι «στον αέρα».
Είναι χαρακτηριστικό πάντως πως σύμφωνα με τους λόγους απόρριψης της σύμβασης (τους οποίους παραθέτουμε παρακάτω), το κλιμάκιο του Ελεγκτικού Συνεδρίου υποστηρίζει πως δεν έχει προηγηθεί απόφαση της δημάρχου και του Περιφερειάρχη για τον χαρακτηρισμό των δρομολογίων ως αστικών και υπεραστικών, ότι σύμφωνα με τον έλεγχο των δρομολογίων ο υπολογισμός του κόστους δεν έχει γίνει σύμφωνα με τον ισχύοντα μαθηματικό τύπο, δεν έχει γίνει έλεγχος από το Δήμο Βέροιας για την επαγγελματική ικανότητα των οδηγών και την καταλληλότητα των οχημάτων τους, ενώ το... «κερασάκι στην τούρτα» είναι η ρητή εντολή πως η μεταφορά των μαθητών δεν μπορεί να ξεκινάει πριν την οριστική υπογραφή της σύμβασης. Δηλαδή με άλλα λόγια αυτή τη στιγμή δεν θα έπρεπε να γίνεται η μεταφορά των μαθητών καθώς ακόμη δεν έχει υπογραφεί η σύμβαση για το σχολικό έτος 2011-12.
«Οι λόγοι είναι απαράδεκτοι»
Η «Μ» επικοινώνησε με τον πρόεδρο των Αστικών Βέροιας Παύλο Παυλίδη ζητώντας του να προβεί σε μια δήλωση για το θέμα αυτό. «Θεωρούμε τους λόγους απόρριψης της σύμβασης απαράδεκτους και για αυτό το λόγο αύριο (σήμερα) ως εκπρόσωπος των ΚΤΕΛ θα έχω συνάντηση με τον Υφυπουργό Εσωτερικών Πάρι Κουκουλόπουλο. Αν δείτε τους λόγους απόρριψης θα δείτε πως οι άνθρωποι αυτοαναιρούνται. Έγινε ολόκληρη μελέτη για να τηρηθεί ο μαθηματικός τύπος. Το πιο εξωφρενικό είναι πως η σύμβαση δεν ισχύει μέχρι να υπογραφεί από το Ελεγκτικό Συνέδριο, μόνο που η εγκύκλιος μας εστάλλει την τελευταία στιγμή. Δηλαδή εμείς δεν θα έπρεπε να μεταφέρουμε μέχρι τώρα τους μαθητές; Δηλώνουμε πως θα μεταφέρουμε τα παιδιά και θα κάνουμε το παν για να υπογραφεί η σύμβαση», μας είπε χαρακτηριστικά.
Οι λόγοι της απόρριψης
Το Ελεγκτικό Συνέδριο απέρριψε τη σύμβαση για τους εξής λόγους:
α) Υπό την εκδοχή ότι τα ανατιθέμενα στις υποψήφιες ανάδοχους, δρομολόγια συνιστούν τακτικές αστικές και υπεραστικές γραμμές, δεν έχει τηρηθεί η υπό του νόμου προβλεπόμενη διαδικασία για το χαρακτηρισμό και τη δημιουργία των εν λόγω γραμμών ως αστικών ή υπεραστικών, αντιστοίχως.
Ειδικότερα, για την περίπτωση των αστικών γραμμών δεν έχει προηγηθεί απόφαση της Δημάρχου για τον χαρακτηρισμό τους ως αστικών, με καθορισμό της αφετηρίας, της διαδρομής, των στάσεων, του τέρματος, του ελάχιστου αριθμού υποχρεωτικών δρομολογίων εντός του εικοσιτετραώρου, καθώς και απόφαση για τον καθορισμό του κομίστρου των γραμμών αυτών. Περαιτέρω, όσον αφορά στις υπεραστικές γραμμές, δεν έχει προηγηθεί απόφαση του
Περιφερειάρχη με το ανωτέρω περιεχόμενο, ο καθορισμός δε υπεραστικών γραμμών με απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου του Δήμου ή του οικείου Δημάρχου, δεν είναι νόμιμος αφού αντίκειται στις προμνησθείσες διατάξεις
β) Δεν προκύπτει από τα υποβληθέντα προς έλεγχο στοιχεία ότι ο υπολογισμός του συμβατικού τιμήματος των υπό ανάθεση δρομολογίων έχει. γίνει σύμφωνα με τον προβλεπόμενο στο παράρτημα της ΚΥΑ μαθηματικό τύπο.
γ) Μεταξύ των υποβληθέντων προς έλεγχο στοιχείων περιλαμβάνονται και δικαιολογητικά που προσκομίσθηκαν από τις εταιρείες «ΚΤΕΛ Ν. ΗΜΑΘΙΑΣ Α.Ε.» και «ΑΣΤΙΚΟ ΚΤΕΛ ΒΕΡΟΙΑΣ Α.Ε.», τα οποία αφορούν τόσο στις ανωτέρω εταιρείες όσο και στην επαγγελματική ικανότητα των οδηγών και την τεχνική καταλληλότητα των οχημάτων τους, πλην όμως δεν προκύπτει ότι τα δικαιολογητικά αυτά ελέγχθηκαν ως προς την πληρότητα και τη νομιμότητα τους από τους αρμόδιους φορείς του Δήμου με τη σύνταξη σχετικού πρακτικού, ο έλεγχος δε αυτός δεν μπορεί να διενεργηθεί πρωτογενώς από το Κλιμάκιο (
δ) Τέλος, ανεξαρτήτως των ανωτέρω πλημμελειών,, στα υποβληθέντα προς έλεγχο σχέδια συμβάσεων αναφέρεται ότι οι συμβάσεις που θα συναφθούν θα έχουν διάρκεια δέκα (10) μήνες, η δε εκτέλεση τους θα αρχίζει την 12η.9.2010 και θα περατώνεται με τη λήξη του διδακτικού έτους.
Ο όρος όμως αυτός, ως προς το εναρκτήριο χρονικό σημείο του και στον βαθμό που συνεπάγεται την έναρξη ισχύος των συμβάσεων και άρα την αφετηρία της συμβατικής δέσμευσης των μερών σε χρόνο πρότερο της ολοκλήρωσης του ελέγχου από το Κλιμάκιο τούτο, είναι μη νόμιμος και θα έπρεπε σε κάθε περίπτωση, να απαλειφθεί, καθόσον στις περιπτώσεις αναθέσεων για την παροχή υπηρεσιών που υπάγονται στον έλεγχο του Ελεγκτικού Συνεδρίου, οι προς ανάθεση υπηρεσίες παρέχονται, νομίμως μόνο μετά την ολοκλήρωση του ελέγχου αυτού και την κατάρτιση της σχετικής συμβάσεως, η ισχύς δε αυτής τελεί, υπό την προϋπόθεση του θετικού ελέγχου νομιμότητας του οικείου σχεδίου από το Ελεγκτικό Συνέδριο και επομένως δεν δύναται να εκκινήσει η εκτέλεση της πριν από τη σχετική κρίση του Δικαστηρίου
Για τους λόγους αυτούς, κωλύεται η υπογραφή των σχεδίων συμβάσεων μεταξύ του Δήμου Βέροιας και των εταιρειών «ΚΤΕΛ Ν. ΗΜΑΘΙΑΣ Α.Ε.» και «ΑΣΤΙΚΟ ΚΤΕΛ ΒΕΡΟΙΑΣ Α.Ε.», με αντικείμενο τη μεταφορά μαθητών Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης του Δήμου) κατά το χρονικό διάστημα από 12.9.2011 έως το τέλος του διδακτικού έτους.
Σύμφωνα με όσα δήλωσε κατά τη διάρκεια συνεδρίασης της Οικονομικής Επιτροπής του Δήμου, η αντιδήμαρχος Οικονομικών κ. Αρχοντάκη, το Ελεγκτικό Συνέδριο δεν ενέκρινε τη σύμβαση για τη μεταφορά των μαθητών από τα ΚΤΕΛ και τα Αστικά για το σχολικό έτος 2011-12. Γι αυτό το λόγο το σώμα ενέκρινε την εξουσιοδότηση του δικηγόρου του Δήμου κ. Παπαστεργίου, ο οποίος θα καταθέσει αίτηση ανάκλησης, στο αρμόδιο τμήμα του Ελεγκτικού Συνεδρίου
Σύμφωνα με όσα ειπώθηκαν στη συνεδρίαση και αφού ζητήθηκαν εξηγήσεις από τους κ.κ. Νεστορόπουλο, Τσιούντα και Δάσκαλο η κ. Αρχοντάκη τόνισε πως υπάρχουν συγκεκριμένοι λόγοι, τους οποίους διάβασε στη συνέχεια ο αντιδήμαρχος κ. Βοργιαζίδης, με τους οποίους δηλώνεται ρητά πως δεν τηρήθηκε ο προσυμβατικός έλεγχος για τη μεταφορά των μαθητών.
«Στον αέρα» η σύμβαση
Από τα μέλη της επιτροπής εκφράστηκαν φόβοι πως αν δεν πληρωθούν τα ΚΤΕΛ (Υπεραστικά και Αστικά) τότε θα υπάρξει άμεσος κίνδυνος να σταματήσει η μεταφορά των μαθητών. Γι αυτό το λόγο θα γίνει ένσταση από το Δήμο, η οποία όμως θα απαντηθεί μετά από ένα μήνα (ίσως και περισσότερο), ενώ αν η ένσταση απορριφθεί τότε πρέπει να γίνει νέα σύμβαση από την αρχή. Με άλλα λόγια, η σύμβαση μεταφοράς των μαθητών αυτή τη στιγμή είναι «στον αέρα».
Είναι χαρακτηριστικό πάντως πως σύμφωνα με τους λόγους απόρριψης της σύμβασης (τους οποίους παραθέτουμε παρακάτω), το κλιμάκιο του Ελεγκτικού Συνεδρίου υποστηρίζει πως δεν έχει προηγηθεί απόφαση της δημάρχου και του Περιφερειάρχη για τον χαρακτηρισμό των δρομολογίων ως αστικών και υπεραστικών, ότι σύμφωνα με τον έλεγχο των δρομολογίων ο υπολογισμός του κόστους δεν έχει γίνει σύμφωνα με τον ισχύοντα μαθηματικό τύπο, δεν έχει γίνει έλεγχος από το Δήμο Βέροιας για την επαγγελματική ικανότητα των οδηγών και την καταλληλότητα των οχημάτων τους, ενώ το... «κερασάκι στην τούρτα» είναι η ρητή εντολή πως η μεταφορά των μαθητών δεν μπορεί να ξεκινάει πριν την οριστική υπογραφή της σύμβασης. Δηλαδή με άλλα λόγια αυτή τη στιγμή δεν θα έπρεπε να γίνεται η μεταφορά των μαθητών καθώς ακόμη δεν έχει υπογραφεί η σύμβαση για το σχολικό έτος 2011-12.
«Οι λόγοι είναι απαράδεκτοι»
Η «Μ» επικοινώνησε με τον πρόεδρο των Αστικών Βέροιας Παύλο Παυλίδη ζητώντας του να προβεί σε μια δήλωση για το θέμα αυτό. «Θεωρούμε τους λόγους απόρριψης της σύμβασης απαράδεκτους και για αυτό το λόγο αύριο (σήμερα) ως εκπρόσωπος των ΚΤΕΛ θα έχω συνάντηση με τον Υφυπουργό Εσωτερικών Πάρι Κουκουλόπουλο. Αν δείτε τους λόγους απόρριψης θα δείτε πως οι άνθρωποι αυτοαναιρούνται. Έγινε ολόκληρη μελέτη για να τηρηθεί ο μαθηματικός τύπος. Το πιο εξωφρενικό είναι πως η σύμβαση δεν ισχύει μέχρι να υπογραφεί από το Ελεγκτικό Συνέδριο, μόνο που η εγκύκλιος μας εστάλλει την τελευταία στιγμή. Δηλαδή εμείς δεν θα έπρεπε να μεταφέρουμε μέχρι τώρα τους μαθητές; Δηλώνουμε πως θα μεταφέρουμε τα παιδιά και θα κάνουμε το παν για να υπογραφεί η σύμβαση», μας είπε χαρακτηριστικά.
Οι λόγοι της απόρριψης
Το Ελεγκτικό Συνέδριο απέρριψε τη σύμβαση για τους εξής λόγους:
α) Υπό την εκδοχή ότι τα ανατιθέμενα στις υποψήφιες ανάδοχους, δρομολόγια συνιστούν τακτικές αστικές και υπεραστικές γραμμές, δεν έχει τηρηθεί η υπό του νόμου προβλεπόμενη διαδικασία για το χαρακτηρισμό και τη δημιουργία των εν λόγω γραμμών ως αστικών ή υπεραστικών, αντιστοίχως.
Ειδικότερα, για την περίπτωση των αστικών γραμμών δεν έχει προηγηθεί απόφαση της Δημάρχου για τον χαρακτηρισμό τους ως αστικών, με καθορισμό της αφετηρίας, της διαδρομής, των στάσεων, του τέρματος, του ελάχιστου αριθμού υποχρεωτικών δρομολογίων εντός του εικοσιτετραώρου, καθώς και απόφαση για τον καθορισμό του κομίστρου των γραμμών αυτών. Περαιτέρω, όσον αφορά στις υπεραστικές γραμμές, δεν έχει προηγηθεί απόφαση του
Περιφερειάρχη με το ανωτέρω περιεχόμενο, ο καθορισμός δε υπεραστικών γραμμών με απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου του Δήμου ή του οικείου Δημάρχου, δεν είναι νόμιμος αφού αντίκειται στις προμνησθείσες διατάξεις
β) Δεν προκύπτει από τα υποβληθέντα προς έλεγχο στοιχεία ότι ο υπολογισμός του συμβατικού τιμήματος των υπό ανάθεση δρομολογίων έχει. γίνει σύμφωνα με τον προβλεπόμενο στο παράρτημα της ΚΥΑ μαθηματικό τύπο.
γ) Μεταξύ των υποβληθέντων προς έλεγχο στοιχείων περιλαμβάνονται και δικαιολογητικά που προσκομίσθηκαν από τις εταιρείες «ΚΤΕΛ Ν. ΗΜΑΘΙΑΣ Α.Ε.» και «ΑΣΤΙΚΟ ΚΤΕΛ ΒΕΡΟΙΑΣ Α.Ε.», τα οποία αφορούν τόσο στις ανωτέρω εταιρείες όσο και στην επαγγελματική ικανότητα των οδηγών και την τεχνική καταλληλότητα των οχημάτων τους, πλην όμως δεν προκύπτει ότι τα δικαιολογητικά αυτά ελέγχθηκαν ως προς την πληρότητα και τη νομιμότητα τους από τους αρμόδιους φορείς του Δήμου με τη σύνταξη σχετικού πρακτικού, ο έλεγχος δε αυτός δεν μπορεί να διενεργηθεί πρωτογενώς από το Κλιμάκιο (
δ) Τέλος, ανεξαρτήτως των ανωτέρω πλημμελειών,, στα υποβληθέντα προς έλεγχο σχέδια συμβάσεων αναφέρεται ότι οι συμβάσεις που θα συναφθούν θα έχουν διάρκεια δέκα (10) μήνες, η δε εκτέλεση τους θα αρχίζει την 12η.9.2010 και θα περατώνεται με τη λήξη του διδακτικού έτους.
Ο όρος όμως αυτός, ως προς το εναρκτήριο χρονικό σημείο του και στον βαθμό που συνεπάγεται την έναρξη ισχύος των συμβάσεων και άρα την αφετηρία της συμβατικής δέσμευσης των μερών σε χρόνο πρότερο της ολοκλήρωσης του ελέγχου από το Κλιμάκιο τούτο, είναι μη νόμιμος και θα έπρεπε σε κάθε περίπτωση, να απαλειφθεί, καθόσον στις περιπτώσεις αναθέσεων για την παροχή υπηρεσιών που υπάγονται στον έλεγχο του Ελεγκτικού Συνεδρίου, οι προς ανάθεση υπηρεσίες παρέχονται, νομίμως μόνο μετά την ολοκλήρωση του ελέγχου αυτού και την κατάρτιση της σχετικής συμβάσεως, η ισχύς δε αυτής τελεί, υπό την προϋπόθεση του θετικού ελέγχου νομιμότητας του οικείου σχεδίου από το Ελεγκτικό Συνέδριο και επομένως δεν δύναται να εκκινήσει η εκτέλεση της πριν από τη σχετική κρίση του Δικαστηρίου
Για τους λόγους αυτούς, κωλύεται η υπογραφή των σχεδίων συμβάσεων μεταξύ του Δήμου Βέροιας και των εταιρειών «ΚΤΕΛ Ν. ΗΜΑΘΙΑΣ Α.Ε.» και «ΑΣΤΙΚΟ ΚΤΕΛ ΒΕΡΟΙΑΣ Α.Ε.», με αντικείμενο τη μεταφορά μαθητών Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης του Δήμου) κατά το χρονικό διάστημα από 12.9.2011 έως το τέλος του διδακτικού έτους.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου